[■576]
DE LA VILLE DE PARIS.
355
DCLXXVII. — [Ordonnance] pour visiter la place de Nesle
OÙ SOULLOIT ESTRE LE JARDIN DES AllCHERS; ENSEMRLE UNE AULTRE PLACE ASSIZE AU PARC DES TOURNELLES.
i 4 mars 15-6. (Fol. 292 v°.)
De par les Prevost des Marchans et Eschevins de la Ville de Paris.
"il est ordonné à 111e Guillaume Guelain (sic) et Charles Le Conte, Maistres des Œuvres de la Ville de Paris, d'aller promptement avec Mc Leonard Fontaine et Simon Alix, Maistres des Œuvres de charpenterie et maçonnerie du. Roy, visiter la place de Nesle où soulloict estre le jardin des archers'1'; ensemble une autre place assise au parc des Tournelles, que le Roy veult bailler en rescompense à laditte Ville au lieu de laditte place de Nesle.
"Et oultre ce, demander à Monsieur le Thésaurier de France qu'il face visiter par les Maistres des OEuvres du Roy, vous appellez, une place ausdittes Tournelles de la valleur de la grange et lieulx appar­tenans à la Ville, que Sa Majesté a pris et emploiée à son Arsenal(2' ; ont esté cy devant prises et estimées par ce que le Roy a tousjours promis à la Ville de la rescompenser en la place de ses Tournelles(3'.
«Et de ce nous ferez bon rapport, sans y faire faulte.
"Faict au Bureau, ce xniime jour de Mars mil cinq cens soi.xanle seize."
DCLXXV1II. — Pour les u mil Suisses. [Injonction au Quartenier Maheut.]
14 mars 1576. (Fol. 293 r°.)
De par les Prevost des Marchans et Eschevins de la Ville de Paris.
"Ce jour d'huy xuume jour de Mars mil cinq cens soixante seize, a esté enjoinct à m0 Charles Maheut, Quartenier, d'apporter au .Bureau de la ditte Villé, dedans demain matin, le roolle de la taxe de la solde des deux mil Suisses accordez au Roy par la­ditte Ville, signé de Messieurs les quatre Deputez dudict quartier et dudict Maheut, de la somme en­tiere départie audict quartier; ou bien nous venir dire la cause du retardement, pour la faire entendre au Roy et nous servir d'excuse envers Sa Majesté : d'aultant mesmes que, comme avons remonstré au­dict Maheut, tous les autres quartiers se mettent ne debvoir de satisffaire, et qu'en avons reçeu plu­sieurs commendementz de Sad. Majesté, el encores ce jour d'huy, pour l'interest et consequence de l'af­faire "
"Suyvant les Mandemens qui luy ont esté cy devant envoiez de la part de laditte Ville'4', il s'est mis du tout en son debvoir de faire plusieurs As­semblées desd, sieurs Deputez, avec les mandez de chacune Dixaine; lesquelz se seroient assemblez par neuf ou dix journées pour procedder ausdittes taxes, ce qu'ilz auroient faict mesmes ce jour d'huy; tou­teffois n'ont pu trouver audict quartier que la somme de in"' 11e lxxv livres tournois par mois, comme appert par les roolles qu'il nous a pour ce faire pré­sentez; au moien de quoy y a tarre ausdittes taxes de la somme de xi0 nn11 xix livres ou envyron par chascun mois : ce qu'il a remonstré ausdictz sieurs Depulez, à ce qu'ilz eussent à taxer le surplus du­dict défault; lesquelz luy ont faict responce qu'ilz ne peuvent faire autre chose, et se reportent à nous de parachever laditte taxe ainsy que adviserons.
"Et qu'il nous a remonstré pour sa descharge."
" Auquel Maheut avons declairé que ce n'est à nous
à toucher à laditte taxe, d'aultant qu'il fault qu'elle
. soit parachevée ainsy qu'elleia esté encommencéepar
Lequel Maheut, present audict Bureau, a dict
que
C) Pour l'histoire circonstanciée de la place de Nesle et des bâtiments qu'elle renfermait, cf. dans la Topographie historique du vieux Paris le volume qui traite de la Région occidentale de l'Université, p. 37 et suiv.; et spécialement, pour le "jardin des archers de la Ville.., la note 3 de la page 58.
(-) La Grange de l'Arsenal avait été louée par le Roi à la Ville, en juillet i533 : voir le tome ll des Registres, p. 166.
(3> Sur l'aliénation des Tournelles, cf. ci-dessus p. io3, note 1.
'" Voir particulièrement le Mandement du 9 mars, rapporté ci-dessus, art. DCLXXU.